Thursday, April 2, 2009

MAT dulu dan sekarang...

Seperti mana yang aku tahu dan sepanjang mengenali MAT, dia ni seorang yang kuat dan setia dengan AMENO. Apa saja program yang AMENO adakan terutama di sekitar Selangor MAT akan turun menyertainya. Senang cerita MAT ni orang kiri dan orang kanan MAT BOTOX. Apa saja MAT BOTOX kata, MAT akan mengangguk walaupun dapat penyapu buruk dari MAT BOTOX. Itu pemberian berharga baginya, kalau boleh MAT nak simpan penyapu tu dalam almari baju. MAT akan terus setia dan sedia berkhidmat untuk AMENO. Hinggakan di satu masa MAT bertegang leher mempertahankan nama AMENO di kalangan kawan-kawan sepejabat. MAT akan pastikan pihak lawannya kalah dalam berpidato tentang politik. Bak kata, kisah politik Malaysia ni dalam genggaman MAT. Kalau ada sesiapa yang berani mengutuk MAT BOTOX, MAT akan bersemuka, paling tidak MAT akan hantar emel, luahkan pendapat yang terbuku di dada MAT yang sedang panas menggelegak. Jadi berderet-deretlah emel dari kaum sepolitik dengan MAT.

Aku juga kenal musuh-musuh MAT di pejabat. Musuh-musuh MAT kawan karib aku. Ha ha ha ha... aku bukan orang tengah dan bukan juga talam dua muka. Dari dulu hingga kini dan selamanya aku bukan penyokong mana-mana parti, tetapi aku dah 'bercerai talak tiga dengan AMENO'...

Dan dari situlah aku kenali MAT dalam hal-hal politik. Tekaan aku tepat, MAT memang orang kuat MAT BOTOX. Dalam isu politik yang dimuatkan di akhbar, MAT dapat banyak contact, semuanya menyebelahi AMENO, tentang bayaran... wallahhualam...

Masa isu 'Derhaka pada Sultan', aku dengar MAT kemain benci dengan mereka yang menderhaka. MAT canang satu kampung tidak suka dengan parti-parti yang mengkritik pendirian Sultan yang meletakkan YB Datuk Zambry jadi MB Perak. Entah berapa karung guni duit yang MAT dapat untuk jadi 'mat sebok'. Padahal aku tahu MAT bukan anak Perak, MAT anak banjar kg ulu, Kuala Selangor. Pe hal dia nak sebok2...

Tapi bila isu pelantikan bakal PM baru, Datuk Seri Najib Tun Razak, aku tak dengar pun suara dari MAT. Sunyi sepi. Pelik, seorang kaki canang politik boleh berdiam diri. Kemenangan KJ sebagai Ketua Pemuda pun MAT diam. Kenapa MAT senyap? Puas aku cari sebab kenapa... Takkan MAT dah dapat isteri baru kut, tak mungkin. Dulu pernah MAT bagi tau, kalau niat murninya itu ada... anunya kena 'kerat lapan belas, cincang sampai lumat'... Aku tau MAT takut bini. He he he he...

Tup-tup... baru-baru ini MAT muncul di kedai kopi, tapi bukan dengan aku. Kawan-kawan MAT yang bagi tau. Mereka semua terkejut MAT kini sudah beralih pandangan... MAT sekarang dah mula cerita pasal politik wang. Mengkritik dan benci pada pemimpin yang ada rekod buruk dalam politik wang. Paling terkejut, MAT dah pandai cerita pahala dan dosa. MAT kata politik wang membawa kesan negatif pada masyarakat. MAT risau pandangan mereka, terutama orang-orang kampung yang akan mengundi pada PRU 13 akan datang.

Wahhhhh.... tegak cuping telinga aku dengar MAT dah kembali ke jalan benar. Alhamdulillah kalau dia betul-betul insaf. Kesian MAT BOTOX tak ada PA terhormat macam MAT. Tapi sampai bila MAT boleh kekal jadi manusia berkualiti, apa akan jadi kalau MAT dihidangkan dengan RM yang bernilai ribu riban atau jutaan... Mesti terbeliak biji mata MAT.

Entahlah... MAT kau pikirlah sendiri!!!!

No comments: