Monday, April 6, 2009

Fitrah hidup...

Pernah dulu... tanpa segan dan silu, aku nekad berjumpanya lagi. Telah lapan kali aku berbuat begitu dan hampir lima tahun memujuknya. Walaupun permintaan aku ringkas tapi ianya penuh makna. Dia tahu dan aku pun tahu. Dia paham dan aku pun memahami. Selama berpisah kami menjadi kawan dan sahabat yang baik. Di mata kaum keluarga dan sahabat handai, ada yang menitiskan air mata melihat keakraban kami. Ramai yang tidak sangka kemesraan kami setelah berpisah. Semuanya memujuk dan menaruh harapan suci agar kami rujuk semula. Hmmm... no komen. Matlamat kami hanya satu, demi anak-anak kami harus berbaik, demi anak-anak kami sanggup terluka... Biar tidak bersama, biar tidak sebumbung, kasih sayang untuk mereka tidak pernah kurang walau seinci pun...

Walaupun dia bukanlah cinta pertama yang pernah singgah di hati tapi kami pernah hidup bersama. Jodoh dipertemukan Ilahi dan kami merelakan. Aku pernah menghormatinya, menyayanginya, aku juga mencintainya di satu ketika dulu dan kami juga mempunyai buah cinta hati hasil dari kasih sayang yang disemai. Dia terlalu baik, dia terlalu lembut, dia terlalu penyayang...

Semalam... untuk kali yang kesembilan, aku terus nekad. Aku lontarkan segala ego, aku buang jauh semua kenangan pahit agar pertemuan kali ini membuahkan hasil, membuka semula pintu hatinya untuk aku. Biar kurawat hatinya yang mungkin masih berdarah. Walaupun seketika dulu... kami pernah sama-sama terluka, dilukai... sama-sama menitiskan airmata, kami sama-sama buntu. Akibatnya, kami menemui jalan penyelesaian untuk hidup berasingan. Tiada lagi cara terbaik untuk kami kembali bersama... Segalanya maha dahsyat, berlaku sepintas kilat. Ermmm.... tapi itu dulu.

Wajahnya masih seperti dulu, lembut, kemas dan masih segak. Cuma rambutnya semakin gugur. Aku kagum, walaupun hidup sendirian dia masih teliti menjaga penampilan diri...

Seperti biasa, aku akan memulakan bicara. Dia hanya diam membisu. Hanya memandang dan menunggu baris ayat yang diajukan padanya. Dari dulu hingga sekarang, dia tak berubah. Lebih suka mendengar dari bercakap. Kadang-kadang aku rasa seperti dihukum... seperti bercakap dengan dinding, bercakap seorang diri! Namun aku terus meluahkan segalanya... dia hanya mengangguk. Mungkin paham dan mungkin setuju. Sesekali dia mengeluh bila aku bercerita tentang anak-anaknya... Tidak seperti dulu ketika bersama, setiap perbualan diselangi gelak tawa dan gurau senda. Aku rindu semua itu!!!

Sekali lagi usahaku hampa... dia menggelengkan kepala apabila aku nyatakan hasrat ingin kembali ke pangkuannya semula. Aku katakan, itulah harapan aku dan anak-anak supaya dia kembalikan kebahagiaan kami dan menjadi satu keluarga semula. Harapanku tinggi, setinggi langit... Hasratku murni... semurni embun menitis di pagi hari. Tetapi mulutnya tetap kata 'tidak boleh' dan 'tidak mungkin akan bersatu'...

Aku mengeluh, termalu dengan diri sendiri. Aku imbas semula, aku ingat kembali... di mana silap kami. Apa punca sebenar perpisahan antara kami... Memang sukar dimaafkan!

"Pesan pada anak-anak, papa akan berkahwin..." Itulah ayat terakhir dari mulutnya. Dia tunduk. Aku senyum, rasa puas dengan jawapannya. Apa lagi... aku angkat kaki dan terus beredar. Padan muka aku!!!

No comments: