Thursday, March 19, 2009

Tak mampu melihatnya...

Melihat wajahnya hati wanita ku terlalu sebak dan sedih. Menatap wajah tuanya seakan memberikan gambaran bahawa hatinya kini terlalu luka dan duka. Jiwanya bagai direntap dan disentap hingga hatinya terluka dan bernanah. Dengan perlahan, aku mengusap wajahnya yang penuh kedut, kulit yang semakin dimamah usia semakin kendur dan menggelebeh. Jika dibandingkan semasa usia muda, rasanya bukan saja aku yang tidak percaya… rakan taulan, sauda mara juga tidak percaya. Seketika masa dulu dia adalah seorang primadona.

Baju kebaya bandung dan kain batik susun masih lagi disimpan dalam almari usang. Dia memang terlalu teliti menjaga kecantikan. Mengamalkan segala pantang larang datuk nenek. Bentuk badan yang begitu cantik tiada siapa yang layak menandingininya… walaupun anaknya sendiri. Kegilaan pemuda kampong melihatnya melambang dia adalah wanita idola. Anak tiga, tapi bentuk badan macam anak dara.

Tapi kini segalanya lenyap ditelan waktu. Kecantikannya sekelip mata musnah. Semangatnya tiba-tiba lenyap, ledakan jiwanya seperti gunung berapi yang sedang meletup. Kasih sayang yang dihimpunnya selama berkurun diragut oleh manusia durjana. Mungkin itu dikatakan qada dan qadar, tetapi hatinya bertahun menderita. Menyimpan dendam yang tinggi, tetapi menaruh hasrat untuk dikembalikan kasih sayangnya. Harapannya tetap segar, penantiannya tidak pernah pudar walaupun kedut di wajahnya semakin banyak.

Semalam,
Aku tetap bertanya khabar padanya. Mengurut-urut kakinya yang sakit. Cepat-cepat dia menepis… kakinya ditutup dengan kain selimut. Aku tau, dia masih menanti orang yang disayang untuk menyentuh tubuhnya yang masih sakit. Walaupun fizikalnya nampak biasa, aku tahu hatinya terluka yang amat dalam.

Kesian,
Dalam usia emas ini, dia mengalami tekanan hidup begini… Aku tahu dia kecewa, tapi apa kan daya, aku hanya mampu berdoa memohon padaNya agar kembalikan semangatnya untuk hidup. Terlalu rugi rasanya jika dia masih menanti seseorang yang tidak mungkin akan kembalik kepadanya. Seperti menanti ‘buah yangtidak gugur’…

Mungkin harapannya ada, tapi terlalu tipis! Aku lebih suka dia hidup begini, belum tentu dia bahagia jika orang yang tersayang kembali kepadanya. Buat apa menghabiskan sisa hidup jika yang dapat itu lebihan sisa anjing!

Untuk dia, tabahkanlah hati mu. Aku tetap memberikan semangat dan berdoa agar dia meneruskan hidup ini walaupun dalam kemurungan...

No comments: