Tuesday, December 16, 2008

Kelalaian orang tua, anak-anak jadi mangsa...


Inilah padahnya kalau ada segelintir manusia yang tidak tahu bersyukur atau tidak reda dengan dugaan dariNya. Jangan ingat kalau dah bergelar Haji ataupun Hajjah, ke tanah suci tiga empat kali setahun dosa diampunkan tuhan. Niat di hati belum tentu suci, jiwa belum tentu murni. Pakai tudung tiga empat lapis pun tak guna kalau asyik menuding jari mencari silap orang lain.

Kalau betul hati suci, murni... tidak sepatutnya menuduh sesama insan mahupun anak-anak yang sedang meningkat remaja. Siasat dan selidik dahulu betul atau tidak perbuatan hina itu dilakukan oleh mereka. Jangan ingat kalau anak lelaki berambut panjang mencuri. Dan jangan menuduh jika anak perempuan tidak menutup aurat tak pernah sembahyang. Jangan keruhkan suasana...

Proses pembesaran anak-anak remaja zaman sekarang tidak sama mendidik anak-anak remaja zaman 70 an. Cermin dulu diri sendiri, jangan salahkan orang lain jika berlaku perkara yang tidak diingini. Hidup ini masih panjang, impak dari menuduh tanpa sebarang bukti membawa padah! Anak-anak tidak akan menghormati walaupun bergelar saudara darah daging sendiri. Ingat, anak-anak makin membesar, orang tua akan bergelar 'warga emas' yang bakal memakai tongkat. Awas, jangan sampai ada yang 'pulangkan paku buah keras'. Anak-anak semakin berfikir menjadi manusia cerdik pandai, orang tua semakin tua berkerepot. Terlantar di katil reput... Nyanyok!

Remember... masa tua kita anak-anak yang akan menjaganya. Nasib kita bergantung pada anak-anak. Hari ini hati mereka terluka, selamanya mereka akan berdendam. Jangan terlalu menuduh mereka tanpa apa-apa bukti. Itulah harta yang paling berharga di dunia ini. Bukan rimbunan emas, bukan ribuan permata yang mendoakan kita, itu semua akan ditinggalkan bila telah meninggalkan dunia ini.

Anak-anak adalah anugerah tuhan, hitam putih hidup mereka bergantung kepada kita. Suka duka bersama mereka akan terbalas bahagia di satu masa kelak. Allah lebih mengetahui... insaflah!!!

Anak-anak bukan petualang...

No comments: