Monday, December 22, 2008

Dia wanita idolaku...

Buat masa ini aku punya banyak masa luang, sebab musim cuti sekolah. Tidaklah sibuk sangat kalau dibandingkan dengan time anak-anak ke sekolah. Hmmmm... penat!

So, semalam aku pergi ke Hulu Langat menjenguk seorang wanita gigih yang selama ini menjadi guru, kakak angkat, juga teman rapat yang selalu membekalkan nasihat dan panduan dalam melayari bahtera hidup...

Boleh dikatakan sebulan sekali aku akan ke rumahnya untuk melepaskan rindu. Bila di sana aku rasa 'hilang stress' kerana jauh dari hiruk pikuk kota dan raungan deruman yang membingitkan telinga. Biarpun rumahnya terpinggir dan dikelilingi hutan banat namun hidupnya bahagia disamping keluarga tercinta. Bunyi cengkerik dan laungan monyet serta kera menambahkan lagi idea untuknya menulis skrip. Jari-jarinya yang montel bertambah ligat menekan kekunci keyboard menyiapkan novel yang bakal meletup-letup di pasaran.

Bulan lepas dia mengidap demam denggi, tapi Alhamdulillah kini telah sembuh.

Dengan dialah juga anak-anak aku bermanja, wanita itu penuh dengan sifat keibuan dan kasih sayang. Tiap baris kata dan ayat dari mulutnya membuatkan aku menyayanginya, menghormatinya. Rasanya bukan aku saja, namanya cukup terkenal di kalangan penerbit-penerbit filem tanah air. Walaupun ukuran badannya tidak seperti Rita Rudani, tebal mekapnya tak serupa Rozita Che Wan, jalannya tidak seperti lenggok Bunga Lestari... dia tetap ramai peminat tetapi tidak dibebani dgn gosip.

Ketenangan di wajahnya menggambarkan dia seorang wanita berhati mulia. Aku kira dia juga kini bergelar jutawan, tetapi hidupnya bertaraf 'low profile'. Simple dan berilmu. Aku kenalnya hampir dua puluh tahun...

Dia idola, dia juga tempat aku menimba ilmu menjadi seorang novelis... Tapi mustahil aku menjadi sepertinya, aku tak mampu... rasanya terlalu jauh!

Nantikan episod drama bertajuk GELORA DI HATI, DENDAM, DELIMA di astro, KU MILIKMU di tv3, itu adalah di antara drama yang sedang dimainkan dan skripnya oleh, Sharifah Abu Salem... wanita lembut tetapi berbisa!

Aku doakan semoga dia dibekalkan kesihatan yang baik dan agresif melahirkan karya bernas yang bisa menyentap hati penonton & pembaca novel. Jalan ceritanya boleh membuat airmata berlinang...

1 comment:

Priceless to Refuse said...

salam kak shima,

saya amat meminati Shila Lama, ada liputan tentang dia tak?