Tuesday, September 16, 2008

Tat sekundang kuih dahlia, jemput datang di hari raya...







Gembira anak-anak bila tengok balang sudah penuh dengan pelbagai biskut. Sibuk bercerita dengan kawan-kawan, aku dah siapkan enam jenis biskut. Hmmm... apalagi, selepas berbuka puasa pintu rumah mula diketuk, kawan-kawan datang nak rasa kuih... alamatnya makin surut la kuih tu, nampak gayanya tak sempat tunggu raya!

Hampir empat tahun tak buat biskut raya. Beli pun tidak. Bukan kedekut, bukan nak berjimat, tapi bila time raya aku lari jauh-jauh. Hilangkan diri. Tutup telinga bila dengar lagu raya. Tak sanggup rasanya... Banyak sangat peristiwa yang menyentap kalbu ketika itu... Hmmm... Itu empat tahun lalu, tapi sekarang aku dah boleh terima semuanya. Mungkin berkat doa seorang ibu agaknya...

Walaupun 13 hari lagi nak raya, bunyi mercun mula bergema menyemarakkan lagi suasana. Kat corong radio lagu raya dah bergema, sedih ada, sebak pun ada. Rasa seperti esok Syawal menjelma. Aku yang risau, banyak urusan yang masih belum selesai. Terutama persiapan anak-anak. Kalau diikutkan sejarah lalu, semuanya dibeli last minute! Maklumlah... masa terlalu suntuk. Semuanya kena buat pada hari cuti. Kalau hari bekerja memang tak sempat...

Buat masa ni aku hanya mampu sediakan biskut raya untuk anak-anak. At least mereka akan rasa gembira. Walaupun pinggang aku rasa nak patah duduk lama menguli tepung, menerap biskut, tetap bersemangat bila anak-anak turut sama membantu. Hmmm... tapi sekejap jer. Mula-mula riuh rendah di dapur bersama mereka, tapi lama-lama aku yang tinggal seorang sebab anak-anak mula keletihan...

So... kalau ada yang berminat dengan biskut ana tu, boleh minta resepi... boleh kita kongsi sama2. Sedap atau tak sedap wallalhualam... tapi orang yang kat utara tu habaq kat chek "biskut tu manis macam tuannya...". Ha ha ha ha...

Selamat menyambut hari lebaran...

No comments: