Friday, July 4, 2008

Dia semakin jauh...

Kadang-kadang ada masalah yang terpaksa aku pendam sampai berkudis. Adakalanya aku sendiri akan menjauhkan diri dan melepaskan segalanya pergi. Inilah adegan lakonan hidup yang harus aku lalui... 'Kalau takut dilambung ombak, jangan bermain di tepian pantai'... aku tak main ombak, tapi lemas juga...

Dia... Aku hormati, budinya aku sanjung tinggi setinggi langit, aku sayang padanya...
Tapi sejak akhir2 ini, dia diam aku pun diam. Kata-katanya aku balas dengan senyuman kelat. Sepatah katanya, sepatah aku jawab. Bila rasa tidak setuju aku terus ucapkan salam. Itu tandanya aku tidak rela!
Semalam, dia kata segalanya telah berakhir. Tapi aku tetap kata 'tidak'... Dia akan pergi dari hidupku, aku kata 'jangan'... kami berperang perasaan. Luahan demi luahan antara kami, tak sedar sampai lewat malam. Keputusannya tetap sama, dia akan pergi.
Aku pujuk dan rayu padanya... "Tolong... usah pergi lagi. Jangan padamkan segala kenangan indah masa bersama, imbas semula detik manis itu tika tangan aku berpaut padamu...." Tapi dia tetap berdegil. Hati tuanya semakin keras, macam batu!
Dia pernah bernekad akan pergi jika... aku juga semakin jauh hati. Akur pada keadaan, semuanya semakin luput dari cengkaman hati. Naluri wanitaku kian menjeruk. Terlerai ikatan kasih suci hanya disebabkan punca sebesar zarah.
Hampir separuh hidupku bergantung padanya, dia penguat semangat, dialah juga raja segala penawar. Setiap kali aku sakit, susah hati, makan hati berulam jantung... dia akan memberikan ayat-ayat suci. Aku lega, walau masih sakit, kasih sayangnya cukup untuk aku dakap dan mekar harum di sudut sanubari. Aku meniti arus hidup atas wasiat keramatnya! Gurauannya menyuburkan kembali semangat aku! Tapi kata-katanya semalam membuatkan aku seperti 'sakit' semula.... sekelip mata hati menjadi tawar! Aku cuba pujuknya, tapi harapan tipis. Kali ini amat mengguris hati... aku tidak jemu menantinya, aku rindu... aku rindu...

Ayah, jangan tinggalkan kami. Aku masih perlukan kasihmu...

No comments: