Sunday, August 3, 2008

Aku dah kata... jangan!

Tipah tertipu lagi… cerita ini membuatkan aku terguling-guling ketawa. Sandiwara dunia kadang-kadang mengundang duka. Adakalanya lucu bagai nak pecah perut ketawa. Nasib baik baru berkenalan, cinta dah hampir berputik, dia terkantoi!

Dah lama aku nasihatkan kawan ni. “Jangan suka berchating, nanti kena tipu. Nak cari ramai kawan pun janganlah sampai percaya sangat sampai tak lalu makan.” Hmm… dia masih berdegil. Hari-hari duk depan tv, melayan ‘karpet’ konon, hilang boring katanya. Duit gaji habis melayan chating yang tak memberi faedah langsung. Pembaziran! Berderet list nama lelaki diumpannya, siap hantar pix melalui mms lagi dalam pelbagai gaya. Tiap malam ada saja lelaki yang ajak keluar, nak berkenalan. Ada yang menipu, ada jujur… tapi hanya setakat bertemu sekali saja, lepas tu terus senyap.

Maklumlah, dia masih anak dara. Tapi…. Kawan aku ni selalu bercerita, betapa girangnya dia bila ada lelaki mahu bertemu dengannya. Aku hanya tersenyum. Dia juga akan mengadu dengan aku kalau ada lelaki yang tidak jujur dengannya. Aku juga tersenyum… (macam baru kenal dunia, bisik hati aku.)

Alkisahnya… dia dapatlah sorang mamat ni, layan punya layan hampir 2 bulan jadi kekasih sms. Kembang la hati sekejap, terasa hidupnya terisi dengan kehadiran si jantung hati tu walaupun tak pernah bersua muka. Pagi lagi dah hantar sms tanya dah sarapan ke belum, tengah hari sms lagi tanya dah makan ke belum. Malam pun macam tu juga, buat apa, makan apa, tidur lena ke tidak!... Bak kata dah macam sepasang kekasih. Dalam hati dah rasa lelaki macam nilah yang ditunggu-tunggu selama ini. Aku hanya mengangguk bila kawan ni cerita. Mengiakan saja walaupun dalam hati aku kata ‘tidak’!

Paling seronok, kawan aku ni dah perasan agaknya. Cerita ni disampaikan kepada ibu bapa di kampong. Seronoklah keduanya, kerna anak daranya akan disunting orang. Maklumlah, dah tunggu lama sangat nak dapat menantu.

Aku tanya dia, “Kerja apa lelaki tu?” “PA. Kat syarikat hartanah di KL.” Jawabnya. “Wah, kaya tu. Bahagia hidup you nanti dapat suami macam tu.” “Tu la… dia pakai kereta MBenz.” Sambungnya lagi dengan bangga. Aku pun tumpang bangga. Huh, habis la lembu, kambing, kerbau tumbang kalau jadi kawen ni… agaknya riuh rendah la kampong pukul canang sambut menantu.

“You dah jumpa ke belum lelaki tu?” “Belum. Tapi dari cara dia sms macam serius jer. Sebab umurnya dah 40an, dia tak memilih sangat untuk calon isteri.” “Suami orang kut…” Aku menduga. “Ishhh… taklah. Ni ha tengok ni, gambar dia dengan kucing. Dia duda anak 3. Anak2 dia isteri jaga.” Jawabnya penuh yakin.

Dari gaya kawan aku ni cakap, dia memang dah suka sangat dengan lelaki ni. Aku pun tak boleh cakap apa. Doakan saja agar dia bahagia.

Tapi semalam dia menelefon aku. Menangis-nangis dalam corong telefon. Tersedu-sedu menahan sebak… adusss sedih sangat la tu!
“I dah jumpa dengan lelaki tu semalam. Eeeee….. dia penipu!”
“Kenapa pulak. Kan you dah suka dengannya…”
“Dulu suka, tapi sekarang tidak!” raungnya…. Waaaaaa….
“Nak tau, bukan kerja PA. Dia driver jer…”
“Mana you tau? Kan aritu you kata dia pakai MBenz…”
“Memang la pakai MBenz, tapi bukan dia punya. Dia driver jer, I ternampak ‘pas’ dan name tag kat dashboard. Bila I tanya dia tergagap jawab…”
“Ni satu lagi yang musykil, takkan kerja PA tak ada gigi….” Katanya lagi. Yang ni la buat aku terguling-guling ketawa. Ha.. ha.. ha... lawaksssss!
“Sudah la tu, lupakan saja lelaki itu. Jangan bersedih sebabkan hal ni. Tu la lain kali jangan cepat percaya dengan janji manis. Lidah lembut tak bertulang, ramai orang suka menipu!” Pesan aku pada kawan ni.
“Menyesal I! Nyesal!!!” Jeritnya. Sakit telinga aku. Apo nak dikato, cempedak dah jadi nangko!

Gitulah, tertipu dan di tipu. Bagi aku itu perkara biasa. Manusia sekarang dah banyak hilang arah dalam menentukan hidup. Kualiti menjadi manusia jujur dan ikhlas dah luput dan pupus. Mereka jadikan perkara seperti ini satu permainan, sering bersandiwara mempersendakan perasaan orang lain. Lebih suka hidup sosial dan tersasar jauh dari pegangan hadis dan sunnah. Iman yang kukuh bukan lagi terletak di jiwa, tapi di hati penuh dengan perkara-perkara khayalan yang membawa keseronokan di dunia, akhirat dilupakan!

No comments: